PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wypowiedziały umowę firmie Strabag Sp. z o.o. na modernizację linii kolejowej nr 104 na odcinku Rabka Zaryte – Mszana Dolna. To projekt bezpośrednio związany z budową trasy Podłęże – Piekiełko. Wykonawca nie zgadza się z uzasadnieniem zarządcy i analizuje otrzymane dokumenty.
Wczoraj (20 sierpinia) PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały o rozwiązaniu umowy z firmą Strabag, która odpowiadała za modernizację linii kolejowej nr 104 na odcinku Rabka Zaryte – Mszana Dolna.
Modernizacja linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz jest częścią większego przedsięwzięcia zakładającego także budowę nowej linii Podłęże – Piekiełko. PKP PLK, oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz, zakłada także budowę 58 km nowej linii łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną, co znacznie skróci czas przejazdu z Krakowa do Zakopanego i Nowego Sącza.
Kontrakt ze Strabagiem na realizację prac na linii nr 104 PKP PLK podpisała w październiku zeszłego roku. Jest to umowa o wartości 430 mln zł netto. W połowie zeszłego roku przedstawiony został harmonogram
PKP PLK „Rażące naruszenie harmonogramu”– Pomimo licznych monitów i wezwań Zamawiającego oraz Inżyniera Projektu do realizacji robót zgodnie z przekazaną do realizacji dokumentacją projektową, firma Strabag nie wykonywała zasadniczych prac w myśl założeń umowy. Niewłaściwa realizacja robót poskutkowała rażącym naruszeniem harmonogramu oraz zagrożeniem terminowej realizacji całego Projektu pn.: „Modernizacja linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, na odcinku Chabówka – Rabka Zaryte – Mszana Dolna oraz Limanowa – Klęczany – Nowy Sącz” finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy – poinformowała PKP PLK. To cześć trasy Podłęże – Piekiełko.
Zarządca infrastruktury zdecydował, że w takiej sytuacji „działając w interesie publicznym oraz mając na uwadze kluczowe znaczenie inwestycji dla poprawy infrastruktury kolejowej w regionie”, konieczne jest podjęcie decyzji o rozwiązaniu umowy z dotychczasowym wykonawcą robót budowlanych firmą Strabag Sp. z o.o.
PKP PLK zapowiadają, że podejmą wszelkie kroki mające na celu jak najszybsze wyłonienie nowego wykonawcy, który będzie w stanie kontynuować rozpoczęte prace zgodnie z założeniami i zakończyć inwestycję w możliwie najkrótszym czasie. – Priorytetem spółki PLK S.A. pozostaje terminowa realizacja projektu, która ma na celu poprawę jakości podróży oraz zwiększenie przepustowości linii kolejowej nr 104 – zaznacza PKP PLK oraz informuje, że o dalszych krokach oraz nowym harmonogramie prac będziemy informować na bieżąco.
Strabag nie zgadza się z uzasadnieniem – STRABAG Sp. z o.o. nie zgadza się z uzasadnieniem odstąpienia od umowy na budowę linii nr 104 Rabka Zaryte – Mszana Dolna, które otrzymał od PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – mówi Maciej Tomaszewski, rzecznik prasowy Strabag. – Obecnie analizujemy otrzymane odstąpienie pod kątem prawnym oraz zgodności ze stanem faktycznym – dodaje przedstawiciel przedsiębiorstwa.